"החיים במה ואנחנו השחקנים" וויליאם שייקספיר. המשמעות היא שאתה מופיע כל הזמן מול לקוחות, ספקים ואחרים. פרזנטציה הינה תהליך תקשורתי של העברת מסר מהדובר לקהל המאזינים. תכנון מקדים עומד במרכזה של כל פרזנטציה. על מנת לבנות פרזנטציה משפיעה יש להתייחס לנקודות הבאות:
מהי מטרת הפרזנטציה? להעביר מידע? להניע לפעולה? לשכנע? לבנות מערכת יחסים?
מדוע דווקא אתה? מה מייחד דווקא אותך? אחד הגורמים המהותיים להצלחתה של כל פרזנטציה הוא לשדר כלפי המאזינים ביטחון עצמי ובקיאות לגבי הנושא המדובר. עלייך להיות גמיש לשינויים, לדעת מתי לאלתר ומתי להגיב.
מיהו קהל היעד? מה הרקע שלו - מה הוא יודע על הנושא?
מהו משך זמן הפרזנטציה? על מנת להגיע לתזמון וקצב וכמו כן על מנת להחליט על ההדגשים הרצויים בפרזנטציה, חייבים להתייחס לזמן העומד לרשות הפרזנטור. עומס פרטים לא ישרת את המטרה ורק יעייף את הקהל, בחר את הנושאים החשובים לך בפינצטה כמו שאומרים, היה מוכן לוותר וויתור מושכל על הדברים החשובים פחות.
כיצד יוצרים הלימה (סינרגיה) בין תכני הפרזנטציה וסגנון ההגשה שלה? בפרזנטציה מנצחת הטקסט הינו חלק בעל חשיבות קטנה יותר מסגנון ההגשה:( 7% מלל לעומת 93% המתחלקים בין שפת גוף ומיומנות קולית).על כן אם לא תהייה הלימה בין ה-"מה" וה -"איך" או במילים אחרות, ברגע שיתקיים פער בין התכנים ובין מה שמשדר הפרזנטור בשפת הגוף ובקול, הקהל מיד יעלה על חוסר האמינות של הפרזנטור. בנוסף, פרזנטור טוב צריך להבין את רחשי הקהל ולהסכים לשנות בהתאם לנדרש בכל רגע נתון.
היכן בדיוק ואיך משתפים את הקהל? דרך מצוינת ליצירת אינטראקציה בעת פרזנטציה היא לתת לקהל להעלות ספקות ולדבר. זה מעצים את הביטחון העצמי, הביטחון בנושא ובקהל עצמו. הקשב לקהל שלך ותן להם את ההרגשה כי דעתם נחשבת. אם הדיון מתלהט, תמיד תוכל להרגיע את הרוחות באמצעות סיפור או בדיחה. אל תשכח להשאיר זמן לשאלות רצוי בסוף הפרזנטציה.
מהם האמצעים מעוררי העניין בהם נטבל את הפרזנטציה?
מלבד פלאי הפירוטכניקה כמו קליפים ,שקפים או אמצעים ויזואליים אחרים בהם נטבל את הפרזנטציה, כדאי להתייחס לצורת התקשורת הבסיסית שהייתה קיימת מאז ומתמיד עוד הרבה לפני העידן הטכנולוגי- סיפור סיפורים.
"כל פרזנטציה היא הצגה וכל הצגה זקוקה לסיפור טוב". שימוש בסיפורים ייתן לפרזנטציה שלך את העוצמה הנדרשת ויעלה את עקומת הקשב של הקהל.
.ישנם מספר כללים המסייעים לבחירת סיפור מעורר השראה ובעל קשר ישיר לקידום העסק שלך:
האורך כן קובע- בחר סיפור אשר ניתן לתמצת אותו ל 3-5 דקות. סיפורים ארוכים יותר נוטים להיות מורכבים יותר. סיפור טוב צריך להיות כמו חצאית של אישה: ארוך דיו כדי לכסות את הנושא, אבל קצר מספיק כדי לעורר עניין וסקרנות.
דע את הסיבה- למה אתה מספר את הסיפור הספציפי הזה? וודא כי הוא מדגיש את הערך שאתה מעוניין לחזק באופן חיובי. דע את נקודת המפתח של הסיפור שלך. כל זאת יסייע לך לזקק את המסר.
הפעם זה אישי- מצא סיפור מניסיון החיים שלך, דבר שייתן נופך אישי לפרזנטציה ויעניק לך סמכות ואותנטיות. אין הדבר מבטל אפשרות של שימוש בסיפורים שקרו לאחרים שברפרזנטציות מסוימות הינם רלוונטיים לא פחות.
מי הגיבור שלך? קהל המאזינים שלך צריך דמות ראשית ברורה להזדהות עמה. אם יש לך יותר מדי גיבורים, הקהל והסיפור יאבדו מיקוד. סיפור מנקודת מבט של גיבור בודד יהפוך את התהליך לפשוט יותר.
איפה החסך? כל סיפור צריך שיהיו לו בעיה ופתרון ברורים. וודא כי לבעיה יש רלוונטיות לקהל המאזינים שלך וזכור לכלול את הפתרון, שכן לכך הקהל מצפה.
ולסיום- ככל שהפרזנטציה שלך תהייה מתוכננת ומובנית יותר כך תהייה אפקטיבית ומשפיעה יותר, בהצלחה.
אורה ברוך, MBA, מרצה, מנחת סדנאות בתקשורת אפקטיבית למגוון בעלי תפקידים וארגונים. מומחית בהדרכת פרזנטורים בחברות מובילות במשק. אורה ברוך הדרכות מאופיין בבניית מודלים ייחודיים מבוססי למידה חווייתית, מודלים אלו נתפרים לאחר ניתוח וזיהוי צרכי הארגון והבניית פתרון כולל לשיפור הבצועים. תכנונן ובניתן של הסדנאות נעשית באמצעות שתוף פעולה של מומחי הדרכה מקצועיים המכירים את עולם התוכן והתרבות הארגונית. אודותי תוכלו למצוא באתר http://www.orsipur.co.il/